Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 17-09-2013 r. – WPI/200000/451/1163/2013

Podstawa wymiaru składek – nony towarowe z ZFŚS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 1163 /2013

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2010 r . nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2009 r ., nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 22.08.2013r. przez przedsiębiorcę (…) za:

  1. nieprawidłowe w części dotyczącej nie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości (…) w części sfinansowanej ze środków obrotowych,

  2. prawidłowe w części dotyczącej nie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości (…) w części sfinansowanej ze środków funduszu świadczeń socjalnych.

UZASADNIENIE

W dniu 22.08.2013 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

W przedstawionym opisie stanu faktycznego Wnioskodawca (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) poinformował, iż prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych oraz chemii gospodarczej przez sieć placówek handlowych na terenie całego kraju działających pod szyldem

Spółka regularnie oferuje różnym firmom możliwość zakupienia bonów towarowych (dalej: Bony (…)), które firmy przekazują swoim pracownikom w celu realizacji wyłącznie w sieci sklepów (…). Spółka oferuje zainteresowanym firmom możliwość negocjacji ceny zakupu bonów. Przedsiębiorca podnosi, iż często zdarza się, że ostateczna cena, którą zainteresowane są firmy płacą Spółce za nabywane (…) jest niższa o 2-5% od łącznej wartości nominalnej zakupionych bonów towarowych.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że jako pracodawca zatrudniający ponad 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty – zgodnie z art.4 ust.1 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, utworzyła zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dalej: Fundusz) oraz oświadcza, że dopełnia również ustawowych obowiązków związanych z prowadzeniem Funduszu, tj.: utworzyła regulamin korzystania z Funduszu, corocznie dokonuje odpisu na Fundusz na podstawie planowanego zatrudnienia i korekty na koniec roku w związku z przeliczeniem wysokości odpisu na podstawie rzeczywistego zatrudnienia, w obowiązujących terminach przekazuje na specjalnie wyodrębniony rachunek Funduszu równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń za dany rok.

Wnioskodawca informuje, że zgodnie z regulaminem Funduszu, Spółka planuje, dwa razy do roku: z okazji Świat Bodego Narodzenia i Wielkanocy przekazywać pracownikom emitowane przez Spółkę we własnym zakresie (…) finansowane z Funduszu Socjalnego z uwzględnieniem rabatu w wysokości, w jakiej Spółka zwykle udziela rabatów niezależnym/niepowiązanym zewnętrznym firmom nabywającym emitowane przez Spółkę Bony (…) bądź jaki uzyskałby nabywając bony towarowe od niezależnych/niepowiązanych zewnętrznych firm (sieci detalicznych) emitujących bony towarowe. Wnioskodawca podnosi, że udzielony Funduszowi rabat będzie określony na podstawie warunków i ofert rynkowych innych sieci, a Bony (…) rozdane zostaną pracownikom według kryterium socjalnego i ich wartość będzie zróżnicowana.

Wnioskodawca wskazuje, że wartość otrzymywanych bonów przez pracowników będzie stanowiła dla nich przychód ze stosunku pracy, ale z uwagi na sposób finansowania (ze środków Funduszu), ich wartość nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zgodnie z § 2 ust.1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Pracy i polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r , w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Z przykładu przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że za każdy wyemitowany przez Spółkę i wydany pracownikowi Bon (…) o wartości nominalnej 100 jednostek (np. 100 zł) Fundusz zapłaciłby 98 jednostek (czyli np. 98 zł). Powstała różnica (w przykładzie w wysokości 2 jednostek równych 2 zł) stanowiłby rabat, jaki zwykle Spółka przyznaje niezależnym/niepowiązanym zewnętrznym firmom nabywającym emitowane przez Spółkę Bon (…) bądź jaki uzyskałaby nabywając bony towarowe od niezależnych/niepowiązanych zewnętrznych firm (sieci detalicznych) emitujących bony towarowe.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość nominalna (…), które otrzymaliby pracownicy wg wyżej opisanych zasad, czyli cena zakupu (…) plus udzielony Funduszowi przez Spółkę rabat, nie stanowią podstawy wymiaru, zgodnie z § 2 ust.1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W dniu 27.08.2013 r. do Wnioskodawcy skierowano wezwanie o uzupełnienie wniosku o pisemną interpretację złożonego w dniu 22.08.2013 r. poprzez wskazanie z jakich środków firmy zostanie sfinansowany udzielony Funduszowi przez Spółkę rabat na wyemitowane przez Spółkę i wydany pracownikowi bon towarowy.

W dniu 09.09.2013 r. Wnioskodawca uzupełnił brak formalny wniosku z dnia 16.08.2013r. i poinformował, ze udzielony Funduszowi przez Spółkę rabat na wyemitowany przez Spółkę i wydany pracownikowi bon towarowy zostanie sfinansowany ze środków obrotowych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył ,co następuje:

W myśl art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych – w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2013r. – Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004r.o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art.18 ust.1 i 2 i art.20 ust.1 w związku z art.4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012r., poz.361 z późn.zm) osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Natomiast zgodnie z art. 81 ust 1 i 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r . nr 164 poz. 1027 t. jedn. z póżn. zm.) do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, którą pomniejsza się o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe finansowane przez ubezpieczonych.

Do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników nie zalicza się przychodów określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 z późn. zm.).

W myśl § 2 ust. 1 pkt 19 powyższego rozporządzenia z podstawy wymiaru składek wyłączone są świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Zasady tworzenia tego funduszu zostały uregulowane ustawą z dnia 04.03.1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 592).

Zgodnie z przepisami powołanej wyżej ustawy, środki z funduszu przeznaczane są na finansowanie działalności socjalnej, a za taką uważa się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy, przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych uzależnione jest od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z tego funduszu.

W opisanym przez wnioskodawcę we wniosku z dnia 16.08.2013 r. stanie faktycznym wnioskodawca wskazał, że posiada Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, utworzył regulamin korzystania z Funduszu oraz co roku dokonuje odpisu na przedmiotowy Fundusz. Wnioskodawca wskazał, iż (…) zostaną przekazane pracownikom według kryterium socjalnego, a ich wartość będzie zróżnicowana w oparciu o kryterium dochodowe.

Jednocześnie Wnioskodawca podnosi, że na każdy wyemitowany przez Spółkę i wydany pracownikowi (…), Spółka udzieli Funduszowi rabatu, jaki zwykle przyznaje zewnętrznym firmom nabywającym emitowane (…). Zgodnie z podaną przez Wnioskodawcę informacją, udzielany Funduszowi rabat na (…) jest finansowany ze środków obrotowych Wnioskodawcy.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawne należy stwierdzić, iż przyznane pracownikowi świadczenia w postaci (…)są zwolnione ze składek na ubezpieczenia społeczne, ale jedynie w części sfinansowanej z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Zatem, na podstawie cytowanego powyżej przepisu § 2 ust.1 pkt 19 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z podstawy wymiaru składek wyłączone są świadczenia (w tym wypadku (…) finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Oznacza to, iż część wartości świadczeń rzeczowych sfinansowanych ze środków obrotowych firmy będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

W konsekwencji, Oddział uznał stanowisko przedsiębiorcy za nieprawidłowe w części dotyczącej nie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości (…) w części sfinansowanej ze środków obrotowych oraz prawidłowe w części dotyczącej nie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości (…) w części sfinansowanej ze środków funduszu świadczeń socjalnych.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust.2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz